Årsmelding for Hedmarken Curlingklubb 2021

Postet av Dan Cato Røe den 14. Mar 2022

Hedmarken Curlingklubb har følgende styremedlemmer: Kjetil Fløtre (Leder), Gjermund Trøan, Tone Cecilie Adolfsen Aspeli, Kjell Bjørseth, Marte Mari Moen Bekken (representant yngres avdeling), Gijs Scholten (nestleder) og Dan Cato Røe (sekretær). Varamedlem: Louise Harkinn. Rune Steen Hansen er sportslig rådgiver, men ikke styremedlem. Kasserer gjennom denne sesongen har vært Elverum Regnskapsbyrå.

Årsmøtet ble gjennomført 25. mars på Teams grunnet koronapandemiens restriksjoner. Til sammen var det med 14 betalende medlemmer med stemmerett på det digitale møtet. Denne kvelden ble det ikke avklart en ny leder av klubben, så det ble avholdt et ekstraordinært årsmøte på Teams 6. mai. Her ble Kjetil Fløtre valgt som ny leder av Hedmarken Curlingklubb.

Det har til sammen vært 12 styremøter, både der styret har vært samlet i hallen og på Teams, 67 store og små saker har blitt diskutert. I løpet av 2021 har det også blitt gjennomført en rekke nettmøter eller korte møter angående akutte problem, som måtte avgjøres umiddelbart. De fleste har handlet om covid19, smittevern og anbefalte og pålagte regler om hallen kan være åpen eller stengt.

Et eget icemakerteam har hatt flere møter for å diskutere og fordele arbeidsoppgaver. Her er Anders Bekken i dag leder og har hovedansvar for isen og vedlikehold av isen. Anders var også med som icemaker under Curling-EM på Lillehammer.

Det har vært individuell opplæring av folk som ønsker å være med å lage is og flere har kommet med.

En rekke av klubbens medlemmer meldt seg som frivillige til EM curling på Lillehammer i november. De 20 medlemmene sikret av HCK fikk 50.000 kroner for innsatsen.

Kjetil Fløtre, Kjell Bjørseth og Marte Mari Moen Bekken var representanter på curlingtinget, som i fjor ble holdt på Lillehammer.

Året 2021 har vært svært så utfordrende for Hedmarken Curlingklubb.

Koronapandemien har medført at hallen har vært stengt i lange perioder. Noen aldersgrupper har fått trene, andre ikke. Noen har fått spilt kamper, andre har måtte utsette kamper. Eventer, turneringer og seriespill har blitt råka av pandemien. I tillegg har strømprisen skapt utfordringer. Kjell Bjørseth har søkt og fått koronastøtte og støtte for å dekke høye strømpriser, noe som har berget klubben.

Interessen for å spille curling, blant etablerte spillere på ulike lag, samt nye mennesker som vil prøve seg på isen, er bra. Dessverre levde vi med koronapandemi og måtte se an uke for uke hvilke smittevernsregler som gjaldt for oss som spiller curling og vi som driver en curlinghall.

Koronapandemien har medført at en del bedriftsidrettslag ikke har stilt opp på sesongens seriespill, og vi har i dag 3 divisjoner og rundt 30 lag. Det har også vært vanskelig å rekruttere nye spillere i alle aldersgrupper, ettersom hallen har vært stengt i så lange perioder og det har vært frarådet å samles i grupper. Blant annet har vi ikke kommet i gang med curling for mennesker med ulike funksjonshemminger. Likevel har foreldregruppa, kveldsvaktene, pensjonistene og mange andre frivillige gjort en kjempeinnsats for å drifte hallen den tiden den har kunnet vært åpen.

Klubben har dessverre mistet en del medlemmer. I desember 2020 hadde vi litt over 200 medlemmer, mens vi nå har rundt 140. Mange som spiller på bedriftsidrettslag er ikke medlemmer.

Rune Steen Hansen har fått jobben som landslagstrener for Norges damelag. Et damelag som vant B-EM og rykket opp i A-pulja.

Team Stange Energi og Team Steen-Hansen representerte klubben i Norgescup i 2021.

Optimistene bestående av Bjørn Nordal, Hans Kroglund og Yngvar Aarebrot sikret seg gull i NM Veteraner, mens bronsen gikk til Lag Røe. NM veteraner ble arrangert i vår hall 5.-7.  november. Samtidig arrangerte HCK NM Senior. Her ble lag Steen Hansen nummer fire.

Kids og yngre juniorgruppa har hatt treninger stort sett gjennom hele året, minus noen stengte perioder. Gruppa består av cirka 15 medlemmer og Mathias Brænden har dette året fungert som trener for yngre junior, mens Øyvind Bråthen og Gjermund Trøan har vært sammen med kids. Vi har hatt med to lag i bedriftsseriespill, og deltatt på turnering i Lillehammer i desember hvor det eldste laget fikk en flott 3. plass.

I mars arrangerte Hedmarken curling en digital turnering for alle kids og yngre junior i Norge. Der deltok nesten alle yngre curlere i Norge, og ble et kjempepositivt innslag i en ellers stengt hverdag. Da var det live sending og felles trening på «barmark» gjennom teams, og oppgaver på isen som resulterte i en fin reklamefilm for Norges curlingforbund.

Stange energi har bestått av Nicolai Sommervold, Tobias Lindeberg, Jonas Wolla, Olav Flækøi og Jakob Bekken. Tross koronaen har de fått deltatt på en god del turneringer nå i høst. De har deltatt på NJCT i Oslo i august, Norgescup 1 og 2, EJCT i Praha i oktober og VM kvalifisering på Lillehammer i desember og laget kom på andre plass.

Et noe amputert curlingår for HCK Damer. Vårhalvåret gikk med til å vente på gjenåpning i en tøff koronahverdag for idretten og det ble smått med trening. Vi skrinla tidlig NM planene og håpet på mer spill til høsten. Sesongen 2021/22 startet litt mer optimistisk. Damene deltok i Vikingcup i slutten av september og tok en god 4.plass her. Videre startet bedriftsserien i oktober og HCK Damer ble plassert i 1. divisjon. Sånn midt på tabellen-plassering viser vel at det har gått litt opp og ned, men mye læring i å møte svært gode motstandere!

Ellers har alle damene deltatt på mixdouble turneringer denne høsten, noe som har gitt mersmak.

Norway Open MD, 21.-24. oktober, var Stange curlinghalls jubileumsturnering der det ble markert av hallen er fem år. Den ble åpnet med sekkepipespill av Bill Fraser og åpningstale av varaordfører Paal Ravnaas. Magnus og Maia Ramsfjell vant Norway Open MD. 14 lag deltok. Det ble til slutt Stone Cold Curlers som vant Viking Cup som hadde sitt finalespill 1.-3. oktober. Ø. M. Fjeld ble nummer to og Am-Kara nummer tre.

Både lørdag 25. september og søndag 26. september er det åpen dag i Stange curlinghall.

Stange kommune og Hedmarken Curlingklubb arrangerte curlingkurs for barn og unge over tre dager i høstferien.

I februar var det curling ute på Mjøsisen i regi av Hamar kommune. Det har også vært utedager i Moelv og Brumunddal der vårt curlingutstyr og våre frivillige har deltatt.

Media som Hamar Arbeiderblad, Stangeavisa og NRK Innlandet har hatt god dekning av både våre turneringer og ulike sportslige prestasjoner.

Året 2021 ble et vanskelig år som nevnt, noe som gjør at det er vanskelig å følge budsjettet vi vedtok på forrige årsmøte. Men vi har ikke brukt penger av vår sparekonto.

Hjelp av diverse støtteordninger for idretten har reddet klubben. Vi håper 2022 blir bedre og at vi får flere medlemmer, flere lag til serien og enda flere eventer og sponsorer enn noen gang. Og i 2022 fyller HCK 15 år!

Kjetil Fløtre